Välkommen till overkligheten- Haruki Murakami, en del av LitteraturMagazinet

HARUKI MURAKAMI BIBLIOGRAFI RECENSIONER » LITTERATURMAGAZINET
 Essäer 
Välkommen till overkligheten

Murakami bjuder på en cocktail av katter, magisk realism och sex

Välkommen till overkligheten

Det speciella med Haruki Murakamis författarskap är den säregna surrealismen och känslan av klaustrofobi. Han skyr inte svåra ämnen som sexuellt utnyttjande, självmord och olycklig kärlek. Ändå är hans böcker en slags feelgood-litteratur. ”Det finns en lättande balsam i tonläget och språket som gör att även försvinnanden och melankoli blir ganska mysigt,” skriver Sebastian Nilsson Lindberg.

”Norwegian Wood” skiljer sig från Murakamis övriga böcker genom att vara helt igenom realistisk. Det vill säga: allt som händer i ”Norwegian Wood” skulle kunna hända och ingen skulle ifrågasätta trovärdigheten.

Annars är det mycket i Murakamis böcker som är övernaturligt. Någon kan bara vara försvunnen och visa sig ha bytt dimension. Någon kan sova utan att gå att väcka i flera månader när plötsligt en tv i rummet, som inte har någon ström, börjar visa bilder från ett rum – där den sovande befinner sig. Någon kan krypa ner på botten av en brunn och stanna där. Fastkedjade, inburade elefanter kan försvinna. En person kan ta hissen till en icke-existerande trettonde våning på ett hotell, bara för att hamna i ett rum med ett stort talande får som han har träffat förut.

Det finns sällan någon förklaring i Murakamis värld. Det bara händer märkliga saker. Varje sig det rör sig om noveller, kortromaner eller tegelstenar så kan läsaren vara säker på att det troligtvis kommer att finnas mindre realistiska inslag.

Lika troligt är det att katter kommer att finnas med i bilden. Och massor av, inte alltid särskilt välskrivna, sexscener. Katter, magisk realism och sex – det är den cocktail som Murakami bjuder på.

Det är intressant att jämföra Murakami med tidigare decenniers uppmärksammade japanska författare, som Yasunari Kawabata och Yukio Mishima. Onekligen finns det beröringspunkter, men också skillnader. Kawabata och Mishima kör på ett obehagligt läge där alltifrån karaktärer till händelser och sexscener visserligen är fängslande beskrivna, men mestadels inger obehag. Murakamis böcker kan vara spännande och ganska så läskiga, men aldrig så genuint obehagliga som Kawabatas ”Tusen tranor” eller Mishimas ”Den gyllene paviljongens tempel”.

Murakamis böcker skyr inte svåra ämnen. Här finns sexuellt utnyttjande, självmord och olycklig kärlek, liksom allmän likgiltighet och livsleda. Det finns många mörka scener – försök se filmatiseringen av ”Norwegian Wood” och inte bli illa berörd av det som händer på Naokos födelsedagsfest. Försök läsa ”Sputnikälskling” och inte få kalla kårar av Myus berättelse om Pariserhjulet. Jag kan garantera att du inte kommer att lyckas.

Det finns en klaustrofobisk instängdhet i Murakamis böcker, blandad med känslan av att livet både obarmhärtigt och barmhärtigt går vidare.

I slutänden är det alltid så att jag mår riktigt bra av att läsa Murakami. Det är ren njutning, det finns som ett lättande balsam i tonläget och språket som gör att även försvinnanden och melankoli blir ganska mysigt.

Det kan förstås ses som både en kritik och en hyllning, men där jag läser vissa författare för att bli illa berörd läser jag Murakami för att bli både underhållen och omhändertagen. Det är därför jag alltid kommer att återvända till Murakami, oavsett format på berättelserna eller grad av realism. Det kommer alltid att finnas något där som gör läsningen givande. Murakami är en författare att lita på – även mitt i de mest mystiska, oförklarliga skeenden.  


Profil: Sebastian Lönnlöv

26 september 2012
 

Anmäl textfel

Kommentar av Mattias Lönnebo

Just det där sista är en ingrediens som verkligen är viktig: "en författare att lita på". När författaren väl har mognat och funnit sin stil och särart ska han/hon vara pålitlig. Man ska gärna överraska men inte på fel sätt - Författaren bör tar han om de trådar som kastas ut och väva samman till något meningsfullt.

9 maj 2014
Kommentar av Mattias Lönnebo

"bör ta hand om" ska det stå ;-) Tangentbordet lever visst sitt eget liv idag ...

9 maj 2014
Skriv svar

Haruki Murakami

Efter mörkrets inbrott

av Haruki Murakami
Romanen utspelar sig under en natt i Tokyo. Berättarstilen liknar berättandet i en film och två systrar står i centrum. Vi möter också en ung jazztrombonist, en nattportier på ett hotell och en kinesisk prostituerad. Tid och rum blandas och det mänskliga psyket närstuderas.
Pocket, Finns i lager, 69 kr

LitteraturMagazinet tipsar

Villebråden i Khadaffis harem

av Annick Cojean
Inbunden, Finns i lager, 253 kr

Viskningarnas bok

av Varujan Vosganian
Viskningarnas bok är den kollektiva berättelsen om armeniernas öd...
Inbunden, Finns i lager, 280 kr

Barnbruden

av Anna Laestadius Larsson
Barnbruden är en historisk roman om de unga kvinnorna vid Gustav ...
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Lex bok

av Sara Kadefors
Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prest...
Danskt band, Finns i lager, 172 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

KoMo

av Pontus Joakim Olofsson
Häftad, Finns i lager, 233 kr

Bättre snart

av Ida Pyk
Sofia är snart tolv. Hon är längst i klassen, blyg och inte så po...

Den lilla boksnapparen : en godnattsaga

av Helen Docherty
En fin, rimmad, godnattsaga - en hyllning till högläsningen och d...

Godnattsagor för barn som dricker

av Marjaneh Bakhtiari
Marjaneh Bakhtiari är tillbaka med en lysande roman om människorn...
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
CD-skiva, Finns i lager, 343 kr
MP3 CD, Finns i lager, 289 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Gone girl

av Gillian Flynn
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är char...
Inbunden, Finns i lager, 260 kr
Storpocket, Finns i lager, 131 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Man

av Kim Thúy
Mãn är en kvinnas kärleksförklaring till de kvinnor som i tur och...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner

På gränsen mellan verklighet och fantasi

Recension: Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

Ungt möte mot en fond av elektrisk storstadsnatt

Recension: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami

Spännande och surrealistisk

Recension: 1Q84. Första boken av Haruki Murakami

Den spännande fortsättningen

Recension: 1Q84. Andra boken av Haruki Murakami

Den spännande avslutningen gör en inte besviken

Recension: 1Q84. Tredje boken av Haruki Murakami

Inga språkliga utflykter men historien fascinerar

Recension: 1Q84. Första boken av Haruki Murakami

Fantastisk historia - med oförståeligt dåligt slut

Recension: Norwegian wood av Haruki Murakami

Sorgsen surrealism utan överdrifter

Recension: Sputnikälskling av Haruki Murakami

En svindlande litterär labyrint

Recension: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami

Nostalgisk surrealism i novellform

Recension: Elefanten som gick upp i rök och andra berättelser av Haruki Murakami

En bok som behöver få ta tid

Recension: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami

LitteraturMagazinet recenserar

Trubbel i sagoskogen

Recension: Sagan om den underbara familjen Kanin och Farbror Elände av Jonna Björnstjerna

Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok

Recension: Wursten och veganen av Åsa Asptjärn

Ett brev för historien

Recension: Jane Austens brev av Jane Austen

Grekiska gudar i New York

Recension: Oraklets gåta av Rick Riordan

Rafflande höstläsning

Recension: Sov du lilla videung av Cilla Börjlind
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB