Recension av Efter mörkrets inbrott, Haruki Murakami: Ungt möte mot en fond av elektrisk storstadsnatt - LitteraturMagazinet

HARUKI MURAKAMI BIBLIOGRAFI RECENSIONER » LITTERATURMAGAZINET
 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Efter mörkrets inbrott, Haruki Murakami

Ungt möte mot en fond av elektrisk storstadsnatt

Murakami är skicklig, filmen han målar med ord framträder på vår näthinna. Vi kan riktigt höra det elektriska surret när teven plötsligt får eget liv och vi anstränger ögonen för att få se bilden som flimrande får gestalt."
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Efter mörkrets inbrott
Författar-
presentation:
Haruki Murakami
Utg.år: 2012
Pocket
Finns i lager, 69 kr

Den imaginära kameran som utgör vår observationsionpunkt fångar upp det ena efter det andra […] Vi ser. Vi lyssnar. Vi känner dofter. Men rent fysiskt befinner vi oss inte där, och vi lämnar inga spår efter oss.

Så handfast skildrar Haruki Murakami berättarperspektivet i Efter mörkrets inbrott, och detta tema är genomgående boken igenom. Historien är berättad som ett screenplay till en biofilm, bildruta för bildruta, varje ljudeffekt och skiftning i ljussättning finns där.

Med hjälpa av omsorgsfulla och välkomponerade dialoger låter han oss lära känna bokens karaktärer, men bara glimtvis får vi läsa någons tankar och ingenstans får vi någon bakgrundsinformation utöver det vi själva kan utläsa från berättelsens bildrutor. Vi vet inte var flickan heter förrän hon säger det, och vi vet inte vad hon känner förrän det rinner en tår utefter hennes kind.

Efter mörkrets inbrott utspelar sig under en enda natt i Tokyo. Två unga människor möts på tröskeln till vuxenlivet. Mötet fördjupas genom att de finner vägar in till personliga samtal och de förs trevande närmare varandra. Vi som uppskattade och trivdes med Murakamis mer omfattande roman Norwegian Wood återfinner här samma närvarokänsla och tjusning i ett första samtal mellan två unga själar.

Men en storstadsnatt rymmer mer än bara ett stillsamt möte över ett par koppar kaffe och några cigg. Här finns inslag av organiserad brottslighet och människohandel, här finns människor som flyr ett dunkelt förflutet, och här finns de som är djupt nere i skiten här och nu. Vi tas med bakom kulisserna på ett ”love hotel” där sexhandeln då och då går snett. Den luttrade föreståndarinnan spottar i nävarna, städar upp det vandaliserade rummet och lite halvhjärtat hjälper den utsatta kvinnan tillbaka till sina hallickar. Att förövaren inte betalade för rummet gör henne surare än de blodiga sängkläderna – de går ju att tvätta.

Detta varvas med mer surrealistiska scener som hämtade ur en David Lynch-film. Vi får se en sovande kvinna i sin säng. Vår imaginära kamera sveper långsamt genom rummet. Vi ser en avstängd tv och noterar särskilt att sladden är ur. Plötsligt sprakar det till. Teveskärmen börjar flimra och en bild framträder. Murakami är skicklig, filmen han målar med ord framträder på vår näthinna. Vi kan riktigt höra det elektriska surret när teven plötsligt får eget liv och vi anstränger ögonen för att få se bilden som flimrande får gestalt.

Fram träder en lättläst och tunn roman om moderna storstadsliv. En glimt av den nödvändiga förvirring det innebär att bli vuxen, och några snabba blixtar från den mer extraordinära utsattheten som förekommer i de mörkare artärerna i storstadens puls. Det är lätt att tjusas av det till perfektionism finslipade berättandet, och varför inte låta sig tjusas? Svepas bort för en kort stund, ut i det svala nattlivet, se lamporna som glittrar och förnimma cigarettröken som kommer som en en lätt dust emot dig.

Profil: Linus Glansholm

Mottagen: 24 mars 2012

 

Anmäl textfel

Haruki Murakami

Efter mörkrets inbrott

av Haruki Murakami
Romanen utspelar sig under en natt i Tokyo. Berättarstilen liknar berättandet i en film och två systrar står i centrum. Vi möter också en ung jazztrombonist, en nattportier på ett hotell och en kinesisk prostituerad. Tid och rum blandas och det mänskliga psyket närstuderas.
Pocket, Finns i lager, 69 kr

LitteraturMagazinet tipsar

Villebråden i Khadaffis harem

av Annick Cojean
Inbunden, Finns i lager, 253 kr

Viskningarnas bok

av Varujan Vosganian
Viskningarnas bok är den kollektiva berättelsen om armeniernas öd...

Barnbruden

av Anna Laestadius Larsson
Barnbruden är en historisk roman om de unga kvinnorna vid Gustav ...
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Lex bok

av Sara Kadefors
Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prest...
Danskt band, Finns i lager, 172 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Bättre snart

av Ida Pyk
Sofia är snart tolv. Hon är längst i klassen, blyg och inte så po...

Den lilla boksnapparen : en godnattsaga

av Helen Docherty
En fin, rimmad, godnattsaga - en hyllning till högläsningen och d...

Godnattsagor för barn som dricker

av Marjaneh Bakhtiari
Marjaneh Bakhtiari är tillbaka med en lysande roman om människorn...
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr
Häftad, Finns i lager, 262 kr

Gone girl

av Gillian Flynn
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är char...
Inbunden, Finns i lager, 269 kr
Storpocket, Finns i lager, 140 kr

Man

av Kim Thúy
Mãn är en kvinnas kärleksförklaring till de kvinnor som i tur och...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner

På gränsen mellan verklighet och fantasi

Recension: Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

Ungt möte mot en fond av elektrisk storstadsnatt

Recension: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami

Spännande och surrealistisk

Recension: 1Q84. Första boken av Haruki Murakami

Den spännande fortsättningen

Recension: 1Q84. Andra boken av Haruki Murakami

Den spännande avslutningen gör en inte besviken

Recension: 1Q84. Tredje boken av Haruki Murakami

Inga språkliga utflykter men historien fascinerar

Recension: 1Q84. Första boken av Haruki Murakami

Fantastisk historia - med oförståeligt dåligt slut

Recension: Norwegian wood av Haruki Murakami

Sorgsen surrealism utan överdrifter

Recension: Sputnikälskling av Haruki Murakami

En svindlande litterär labyrint

Recension: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami

Nostalgisk surrealism i novellform

Recension: Elefanten som gick upp i rök och andra berättelser av Haruki Murakami

En bok som behöver få ta tid

Recension: Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami

LitteraturMagazinet recenserar

En angelägen bok om postcovid

Recension: Jag är inte här, det här händer inte av Annah Björk

Vägen till 11 september

Recension: Al-Qaidas krig : Historien bakom den islamistiska terrorismen av Jens Nordqvist

När det lätta inte är det rätta

Recension: Ett bloss i Barcelona av Malin Letser

Gripande slut på Bricken-serien

Recension: Stockens färd mot havet av Vibeke Olsson

Judisk pojke och hans far i efterkrigstidens Polen

Recension: En låda apelsiner av Lena Einhorn
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB